THE LESBIAN SISTERS

THE LESBIAN SISTERS
Fotos de Eugenia Gusmerini

lunes, 10 de abril de 2017

Carme Chacón, in memoriam




La mort de Carme Chacón em commou per moltes raons. 
L,època que vaig viure com a productora de la tertúlia LA NIT, de Ramon Miravitllas a COM Ràdio (2007-2010), em va ampliar la percepció sobre la política i tota la gent que s,hi dedica. Crec que es valora poc el servei públic, sovint trobo que per uns quants, que crec que no són tants, paguen tots.
Admirava i admiro a totes les dones que per allà passaven i s,hi exposaven. M,és igual la corda. Totes. 

D,aquesta admiració va nèixer La Candidata. Una proposta de ficció on una dona política és a la nit electoral i repassa la seva vida quan tot sembla indicar que pot ser la primera presidenta de la Generalitat de Catalunya. Possibilitat que encara continua sent ficció.
Carme Chacón era com jo de l,anomenada Generació X, del cinturó perifèric de Barcelona i sempre em va fer arribar en les seves intervencions públiques -no la vaig conèixer personalment- una certa compassió que al meu parer és també una forma de tendresa i respecte vers els altres . En un mitjà tan agre, agressiu i sovint despietat, algú com aquesta dona s,agraeix.

El seu inesperat comiat deixa flotant imatges memorables que en el seu moment potser no van ser enteses amb la comprensió que sento mereixien, alhora que també ens obre la porta de la reflexió, doncs  en recordar-la a entrevistes, notícies, fins i tot buscant una fotografia per internet que il·lustrés aquest text, sempre trobes una dona amb un somriure amistós, amb unes línies facials marcades per la fermesa d,una humanitat propera. Una dona de mirada oberta on encara resona la seva veu, una veu d,eses sordes com a xiulets interpretada per un instrument de vent que invita a un apropament, a una entesa, a un parlent-ne, escoltent-nos.
Potser ha arribat l,hora de mirar de canviar les formes de la dialèctica política vers un pont permanent al veritable diàleg, aquell que escolta i comprén allò que li agrada i allò que no li agrada. Una política on la reacció dels agents polítics no sigui la permanent indignació i dispar al fetge. La gent ens mereixem una representació no només ideològica, també una que, si cal, ens millori com a éssers humans. Crec que Carme Chacon estava més a prop d,aquesta línia que no pas de la que considero, poc a poc, s,hauria d,anar retirant del panorama.
Descansa en pau, que el viatge et sigui favorable.


(Castellano)

La muerte de Carme Chacón me conmueve por muchas razones.
La época que viví como productora de la tertulia de LA NIT, de Ramon Miravitllas en COM Ràdio (2007-2010), amplió mi percepción sobre la política y toda la gente que se dedica a la política. Creo que se valora poco el servicio público, a menudo pienso que por unos pocos, que no son tantos, pagan todos.
Admiraba y admiro a todas las mujeres que por allí pasaban y se exponían. Me da igual su cuerda. Todas. 

De esta admiración nació La Candidata. Una propuesta de ficción donde una mujer política está en la noche electoral previa a los resultados y repasa su vida cuando todo parece indicar que puede ser la primera presidenta de la Generalitat de Catalunya. Posibilidad que todavía continua siendo ficción.
Carme Chacón era, como yo, de la llamada Generación X, del cinturón periférico de Barcelona y de sus intervenciones públicas -no la conocí personalmente- siempre me llegaba una cierta compasión que, a mi parecer, es también una forma de ternura y respeto hacia los otros. En un medio tan agrio, agresivo y a menudo despiadado, alguien como esta mujer se agradece.

Su inesperada despedida deja flotando imágenes memorables que en su momento puede que no fueran entendidas con la comprensión que siento se merecen, a la vez que también abre una puerta a la reflexión, pues al recordarla en entrevistas, noticias, y hasta buscando una fotografía por internet para que ilustre este texto, siempre encuentras a una mujer con una sonrisa amistosa, con unas líneas faciales marcadas por la firmeza de una humanidad próxima. Una mujer de mirada abierta, donde todavía resuena su voz de eses sordas como silbidos interpretada por un instrumento de viento que invita al acercamiento, a un entendimiento, a un hablemos, escuchémonos. 
Quizás ha llegado la hora de cambiar las formas de la política y proponer un puente permanente al verdadero diálogo, aquel que escucha y comprende lo que le gusta y no le gusta. Una política en la que la reacción de sus agentes e intérpretes no sea la permanente indignación y el disparo al hígado. Nos merecemos una representación no solo ideológica, también una que, si se precisa, nos mejore como seres humanos. Creo que Carme Chacón estaba más cerca de esta línea que no de la que considero, poco a poco, debería irse retirando del panorama.

Descansa en paz, que el viaje te sea favorable.

No hay comentarios: